De overstap van een VvE van aardgas naar stadswarmte

In 2018 interviewden we mevrouw Sigari, destijds voorzitter van de Vereniging van Eigenaren (VvE) aan de Eastonstraat (213 t/m 228) uit Nieuw-West. We spraken toen over de overstap van aardgas naar de stadswarmte. Samen blikken we twee jaar later terug op wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Zijn ze tevreden? En heeft het iets opgeleverd?

Hoe bevalt het om aangesloten te zijn op stadswarmte?

’Eigenlijk heel erg goed. Onze installatie is grondig vernieuwd en het huidige systeem levert warm water en warmte voor 15 flats. Er is vrijwel geen onderhoud meer nodig. Mensen zijn behoorlijk op hun gemak en dus tevreden. Voorheen ging onze cv-installatie regelmatig kapot en hadden de bewoners van de hoogste verdieping regelmatig last van koude radiatoren, waardoor het bij hen nooit echt warm werd. Dat is nu absoluut niet meer het geval, er is continu warmte beschikbaar. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om de huidige kosten met de oude situatie te vergelijken’.

Hoe heeft u de andere VvE-leden weten te overtuigen?

‘Het samenwerken met grote partijen zoals de gemeente, SVn en Vattenfall (toentertijd Nuon), stimulansen bieden aan de bewoners en het goed communiceren met en informeren van de bewoners is van essentieel belang. Maar het kost wel veel tijd. Als mensen niet overtuigd zijn dat de kosten die ermee gemoeid zijn in hun voordeel gaan uitpakken, kunnen ze de besluitvorming tegenhouden. VvE’s werken op basis van meerderheidsstemmen. Iedereen moet het kunnen betalen, als dat niet het geval is moet je het op een andere manier oplossen. Bij ons waren een aantal mensen niet in staat om de kosten te betalen. Door het afsluiten van een lening werd de financiële druk voor deze bewoners minder.

Gelukkig ben ik zelf goed in boekhouden, waardoor ik de bewoners en grote partijen goed heb weten te overtuigen om mee te doen. Zo ben ik heel lang in contact geweest met SVn om een energielening af te sluiten tegen een heel gunstig rentepercentage. Voor 10 jaar hebben we een bedrag van € 100.000 kunnen afsluiten. Het hele gebouw is van het aardgas af, maar per individu, kookt een deel van de bewoners nog op gas. Daarnaast heb ik voor 5 woningen subsidie kunnen aanvragen omdat zij volledig van het gas af zijn en nu ook elektrisch koken’.

Waar hebben jullie de lening voor gebruikt?

‘Een deel van de lening is gebruikt om de kosten van het aanleggen van de stadsverwarming te kunnen bekostigen. Hiermee is ons verwarmingssysteem totaal vernieuwd. Het was totaal afgebroken en lekte veel. Een ander deel is besteed aan de vernieuwing van de puien van ons trappenhuis. Die zijn nu allemaal voorzien van dubbel glas. Dat isoleert goed en houdt veel kou tegen. SVn heeft deze aanpassingen allemaal goedgekeurd. Onze boekhouding is grondig gecontroleerd’.

Is er iets veranderd aan de energierekening?

‘Dat weet ik nog niet. Ik moet de cijfers nog met elkaar vergelijken. Ook voor de bewoners om ze te kunnen laten zien wat het verschil is. Ik ben zelf ook benieuwd hoe het allemaal heeft uitgepakt. ‘

Heeft u nog iets bijzonders opgemerkt aan dit gehele proces?

‘De samenwerking met alle partijen. Ik heb engelen op mijn schouders gehad. Door de gemeente ben ik erg goed geholpen. Onze contactmomenten hebben geleid tot wijziging van het beleid van de gemeente, voorheen gaf de gemeente de energieleningen voor het aanschaffen van HR-ketels en houtkachels (pellet kachels!). Door contact op te nemen met de beleidsmakers kon ik dit punt aan de kaak stellen en heeft de gemeente gelukkig het beleid aangepast door geen leningen meer voor HR- ketels of houtkachels te verstrekken.

In eerste instantie werd ons een HR++ ketel geadviseerd om de lening te krijgen bij SVn. Dat was de voorwaarde. Dat klonk totaal niet logisch want de gemeente wilde een stap maken naar verduurzaming van de stad. Vervolgens heeft de gemeente haar beleid aangepast en hebben wij ons huidige systeem daarmee kunnen financieren. Bij SVn werken kundige mensen die een hart hebben om andere mensen te helpen. Maar het hebben van een goede boekhouding is echt belangrijk. Ik weet dat heel veel bestuursleden weinig verstand hebben van boekhouding, dus ze zullen dan snel in de knel komen als ze moeten communiceren over geld. Binnen een VvE heb je een commercieel beheerder die de boekhouding bijhoudt. De VvE-beheerders besteden nooit zoveel tijd om cijfers te presenteren en met SVn te onderhandelen. Dit is een taak voor het bestuur van een VvE’.

Wat zou u andere voorzitters aanraden om VvE-leden te overtuigen?

‘Het overwegen van leningsmogelijkheden en je goed laten informeren wat de mogelijkheden van subsidies zijn. De leden van een VvE dienen goed geïnformeerd te worden over deze mogelijkheden. Ik weet niet wat de huidige stand van zaken is over de subsidiemogelijkheden van de gemeente. Maar toentertijd was er een riante mogelijkheid. Het kost veel moeite en ik moest helemaal alleen handelen. Toch is het me gelukt om de andere woningeigenaren te overtuigen om de stap naar aardgasvrij wonen te maken met een lening. Met de gemeente ben ik heel lang in onderhandeling geweest over de subsidies. Ze willen alle documenten hebben. Geduld is een schone zaak om een aanvraag voor de lening of subsidies tot een goed einde te brengen’.

Wil je meer weten over aardgasvrij wonen?

Op de webpagina Aardgasvrij van de gemeente lees je hoe we van het aardgas af gaan, wat de alternatieven zijn, en nog veel meer.

Ga naar Aardgasvrij op Amsterdam.nl