Rutte Groep gaat voor een circulaire sloop- en bouwwereld

Rutte Groep is een echt familiebedrijf, waar duurzaamheid en hergebruik in de haarvaten zit. Van oorsprong een transportbedrijf, maar tegenwoordig ook actief in betonrecycling en productie en de grond-, weg- en waterbouw.

Smart Liberator

Een innovatie die in het oog springt is de Smart Liberator. Deze betonbreker vermaalt oud beton en verwerkt het tot de oorspronkelijke componenten: grind, zand en freement (ongebonden cement). Omdat er veel minder nieuw beton nodig is wordt een grote CO2-reductie gerealiseerd. Bovendien kost het proces ook nog eens 90% minder energie dan traditioneel breken. Al het materiaal dat uit de Smart Liberator komt, kan opnieuw worden gebruikt als grondstof voor beton.

Droog transport

Het hergebruikte materiaal heeft ook een aantal grote voordelen ten opzichte van nieuw gewonnen zand en grind. Zo is er minder cement nodig om opnieuw beton te maken en is het materiaal droger dan nieuw gewonnen zand en grind. Daardoor kan de betonmix in grotere hoeveelheden droog naar de werkplaats worden getransporteerd, waarna het op de werkplaats met (grachten)water wordt aangemaakt. Deze mobiele betoncentrale heeft dezelfde capaciteit als 40 betonmixers en dat scheelt dus veel transportbewegingen.

Vrachtvervoer via het water

Rutte Groep wil in de toekomst vaker het water gaan gebruiken als weg naar bouwplaatsen. Als eigenaar van Mokum Mariteam gebruiken ze daar nu al een elektrisch vrachtschip voor. Met dat schip en andere elektrische werktuigen van de firma, is recent het eerste volledige elektrische wegenbouwproject ter wereld gerealiseerd op de Recht Boomsloot.

De grachten benutten voor elektrisch vrachtvervoer is echter niet eenvoudig. De ruimte om materiaal af te leveren op de kades is schaars, net als de ruimte om varend materieel te parkeren en goederen over te slaan. En waar plaats je de laadpalen voor schepen? Vaartijden zijn ook niet ruim genoeg om elektrische vrachtschepen op grotere schaal in te zetten. Om een uitstootvrije en autoluwe stad te kunnen worden zijn hiervoor oplossingen nodig.

Foto's: Rutte Groep ©

Meer weten over circulaire bouw?

Cirkelstad Amsterdam is het platform waar koplopers in de circulaire en inclusieve bouwsector ervaringen delen en samen projecten doen. Voor publieke en private partijen.

Bekijk het netwerk op Cirkelstad.nl