SHARIT: de nieuwste app voor particuliere deelauto’s

Jaap (25) en Thomas (24) studeren aan de TU Delft en hebben samen de bèta app SHARIT ontworpen. Dit is een app in de experimentele fase vóór de officiële releasedatum. Zij kunnen dan feedback van gebruikers ontvangen. Op dit moment is de app alleen nog beschikbaar als web-based vorm. Maar je kunt je al aanmelden om SHARIT te gebruiken en mee te helpen bij het verbeteren van de app. Zij hopen begin 2023 hun bèta app te hebben ontwikkeld naar een app die voor iedereen beschikbaar is in de App- en Google Play Store.

‘’Het idee is ontstaan tijdens een keuzevak ‘build your start-up’. Zoals de naam al zegt, je moest een idee verzinnen en dan ga je bekijken of het idee potentie heeft. Tijdens dit vak kregen we veel tips en informatie over hoe we konden doorgaan. We zijn begonnen in een cafeetje om alle ideeën op te schrijven. We zagen in de buurt bij ons heel veel auto’s stilstaan. Uiteindelijk waren er ook cijfers dat die auto’s 92% van de dag stilstaan. Dus ze werden alleen gebruikt om naar werk te gaan, misschien nog een supermarktbezoekje maar daar houdt het dan vaak op. Dat vonden wij vreemd. Dat je zo’n product hebt, wat een dure investering is, maar wat je vervolgens zoveel laat stilstaan. Daarnaast woonden wij toen nog in het centrum van Delft en wij vonden het niet bijdragen aan de leefomgeving in de stad. Die grachten staan allemaal vol met auto’s. Op een gegeven moment kon ik zelfs mijn fiets niet voor de deur parkeren. Toen dacht ik, waarom kunnen we niet méér gaan autodelen?’’ aldus Jaap.

Gemakkelijk je kosten delen

Bij SHARIT deel je een auto binnen een gesloten groep, bijvoorbeeld met je buren of vrienden. De app is niet locatie-gebonden, maar is handig als deelnemers dichtbij elkaar in de buurt wonen. Dan kun je de auto het meest efficiënt delen. Op basis van onderling vertrouwen deel je de auto met elkaar. De app geeft inzicht in de verbruikskosten voor de gehele groep.

‘’De app werkt simpel. Je scant een sticker met een QR-code om de app te starten. Dan geef je de kilometerstand door, vóórdat je de rit start. Vervolgens geef je aan wie er in de auto zitten. Dan kun je nog opmerkingen toevoegen. En dan druk je op bevestigen. Stel dat je onderweg benzine hebt gekocht of je hebt een foutje ingetikt in de kilometerstand, dan kun je dit achteraf nog aanpassen’’, legt Thomas uit.

Verder wordt er in de app een logboek bijgehouden. Hierin zie je alle ritten terug. Je kunt dan zien wie er heeft gereden, wie erin zaten en de ritprijs. Er is ook een ‘live balans’. Hier kun je zien op hoeveel geld iedereen staat. Je ziet dan hoeveel kilometer iemand heeft gereden en hoeveel er door die persoon is betaald. En je kunt in de app een leen- of deelverzekering bekijken. Als je een verzekering daadwerkelijk wilt afsluiten, word je doorwezen naar de pagina van de verzekeraar. Het wordt wel geadviseerd, zodat iedereen verzekerd is als iemand per ongeluk schade toebrengt aan de auto. Deze verzekering wordt dan gezamenlijk afgesloten in het geval van een deelverzekering. Een leenverzekering sluit je bijvoorbeeld af wanneer iemand voor slechts één dag een auto uitleent.

‘’We zagen dat best veel mensen verzekeringen moeilijk en verwarrend vinden. Voor velen was dit echt een drempel om een auto te delen. En als ze het wel deden was dit best een stresspunt van ‘wat als er iets gebeurd met de auto’. Ze zaten van ‘er is geen oplossing voor als ik met meerdere mensen een auto deel’. Het zit zo met verzekeringen, als ik een auto heb en de verzekering staat op mijn naam, dan ben ik helaas de klos als iemand anders schade rijdt. In dat opzicht zagen we zeker kansen om mensen hier meer informatie over te geven’’, aldus Thomas.

Bestaande deelauto’s services

Tegenwoordig zijn er al best wat opties om auto’s te delen, zoals Greenwheels of Mywheels. Jaap en Thomas vroegen aan mensen waarom zij daar geen gebruik van maken. Een veelgenoemde reden was dat zij het te duur vinden. Bij dit soort deelauto’s is er geïnvesteerd in de auto’s, zoals het onderhoud en de aanschaf ervan. Dit moet worden terugverdiend en daardoor betaal je voor zulk soort deelauto’s relatief veel geld. Bij SHARIT maken de klanten gebruik van hun eigen deelauto. Deze auto was al in bezit of is gezamenlijk door de groep aangeschaft. Op deze manier hebben zij geen extra kosten. Hiermee onderscheid SHARIT zich van eerder deelauto’s services.

‘’Op zich zijn die platforms goed, want je geeft mensen zonder auto de optie om te kunnen rondrijden. Maar het is wel een beetje raar, als je je bedenkt dat particuliere auto’s al zo vaak stilstaan. Waarom gaan we die niet gebruiken in plaats van nieuwe auto’s op de weg zetten?’’ zegt Jaap.

SHARIT is de eerste (bèta) app die gebruikers helpt hun ritregistratie overzichtelijk en digitaal te krijgen. Je betaalt alléén voor de ritprijs van de daadwerkelijk gereden kilometers. Tot nu toe was er nog geen app die de kosten zo gemakkelijk verdeeld en inzichtelijk maakt.