Kledingreparatie: duurzaam omgaan met je kleding

Kleding repareren is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Niet alleen jij, ook kledingmakers hebben er profijt van als er meer klanten komen. Kledingmaker Faruk Andas uit Amsterdam vertelt over z'n ervaringen.

Faruk: “Wij hebben ongeveer 20 klanten per dag. Dat aantal groeit nog altijd. De laatste 2 jaar hoor ik steeds vaker van mensen dat ze het zonde vinden om hun kleren weg te doen. Daarom laten ze hun kleding toch maar maken.”

Het gaat goed met de zaak

“Het gaat dus goed met de zaak. We zijn een begrip in Amsterdam en daarbuiten. Wij werken zorgvuldig en stemmen met de klanten af hoe we de kleding maken. Zo krijgen ze een idee hoe het eruit gaat zien en waarderen ze het eindresultaat. Bovendien mogen ze terugkomen als iets kapot is gegaan, dan repareren we het gratis. We herstellen niet alleen kleding, maar ook tassen, stoelen en andere meubels. Wij kennen onze kwaliteit en maken ook hele nieuwe kledingstukken. Met een machine of de hand.”

Spullen krijgen een tweede kans

“Waarom ik het werk als kleermaker zo leuk vind? Ik ben creatief. Wat oud is, kan mooi zijn en dus de moeite waard om op te knappen. Je geeft kleren een tweede kans, waardeert ze en staat stil bij de productie, in de zin dat ze niet door kinderen zijn gemaakt. Daarnaast is repareren beter voor het milieu. Dat vind ik belangrijk.”

De gekste dingen repareren

“Er komen veel verschillende klanten over de vloer. Voornamelijk oudere mensen, maar ook klanten die voor baby- en kinderspullen komen. Soms voor sportkleding, bijvoorbeeld een band en slip voor een judopak. Ik krijg de gekste dingen eigenlijk: lakens, sokken, ondergoed, soms bh’s.”

De SIRE-campagne Waardeer het. Repareer het.

De SIRE-campagne ‘Waardeer het. Repareer het’ (2020) probeert mensen te motiveren hun spullen te (laten) maken in plaats van weg te gooien. Want repareren is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Faruk: “Die campagne is zeker nodig. Los van het feit dat er dan nog meer werk voor ons komt, kan de campagne bijdragen aan de bewustwording van mensen over het milieu. Er wordt al zoveel geproduceerd en weggegooid, dat is hartstikke zonde.”

Portret kleermaker Faruk in z'n kledingatelier en stomerij
Faruk combineert de kledingreparatie met een stomerij

Concurrentie

“Hier in de straat zitten 3 kleermakers. In de hele stad zitten er best veel. Natuurlijk is er dan best concurrentie. Als je ondernemer bent, wil je je klanten binnenhouden. Maar als de ander iets beter kan, stuur je de klant door. Dat gebeurt wel eens.”

Aantal kleermakers loopt terug

“De gemiddelde kleermaker in Amsterdam is tussen de 50 en 60 jaar oud. En ze worden steeds ouder. Dan houdt het op een gegeven moment op. Er zijn helaas maar weinig jongeren die het werk willen overnemen. Ze vinden het niet interessant denk ik.”

De ambacht gaat verloren

“Vroeger had je de naaischool in Nederland voor vrouwen. In elke buurt had je wel iemand die goed kon naaien. Nu is er bijna niemand meer die nog een knoopje kan aannaaien. Dus je ziet dat het op dat gebied achteruitgaat. Als je het zelf al niet kunt en er zijn straks nauwelijks kleermakers, ja, dan moeten mensen wel nieuwe kleren kopen.”

De toekomst van de kleermaker

“Degenen die overblijven, zullen het superdruk krijgen. Ondanks dat ben ik bang dat het vak zal verdwijnen. Over 10 jaar kun je de kleermakers nog op een hand tellen.”

De oplossing

“Er is dus veel meer vraag dan aanbod. Ik zou zeggen: spring in het gat in de markt en ga aan de slag als kleermaker!”

Benieuwd hoe jij duurzaam omgaat met je spullen?

Als Amsterdammer heb je allerlei mogelijkheden om duurzaam om te gaan met je voedsel, je kleding en je spullen. De Duurzame Wegwijzer helpt jou op weg.

Bekijk je mogelijkheden op de Duurzame Wegwijzer