Amsterdamse eerstejaars leerlingen ontwerpen klimaataffiches

Hoe breng je klimaatverandering onder de aandacht van Amsterdammers? Daar wisten de leerlingen van de middelbare school Lumion wel raad mee. Zij ontwierpen affiches voor hun eigen klimaatcampagne. Angelino: “Ik heb dit affiche gemaakt omdat sommige mensen klimaatverandering niet serieus vinden.”

2 afbeeldingen met Kinderen in Amsterdams straatbeeld naast een poster. Poster 1 toont verdrikkende man met de tekst 'How lang can we stay above the water'. Poster twee toont een grafische aardbol met aan 1 kant bomen en blauwe lucht en aan de andere kant een rode lucht met fabrieken, tekst 'Climate change is real'
Rayhan: “Ik maak me erg zorgen over de zeespiegelstijging en vraag me af hoe lang dit nog zo kan doorgaan. Maar we kunnen dit veranderen!” Angelino: “Ik heb dit affiche gemaakt omdat sommige mensen klimaatverandering niet serieus vinden.”

Bewustwording klimaatverandering

Naar aanleiding van de Klimaatmars 2021 en de Klimaatconferentie van Glasgow werkten de eerstejaars leerlingen aan hun eigen klimaatcampagne. Docent Bart Griffioen gaf ze de opdracht voor het vak Expressie. “Ik heb de leerlingen gevraagd om zich eerst te verdiepen in klimaatverandering. Vervolgens bedachten ze een originele boodschap en daarmee gaven ze vorm aan een pakkende slogan en krachtig beeld.”

Een van de doelen was om meer bewustwording over het thema klimaatverandering te creëren bij de leerlingen. Ze werden uitgedaagd om zelf een mening te vormen over het onderwerp en daar creatief uiting aan te geven, om zo ook meer te ontdekken over vormgeving en design.

2 afbeeldingen van kinderen in Amsterdams straatbeeld naast posters. Poster 1 toont een koe en een ijsbeer met de tekst 'Let the polar bears have no fears and let the koe minder poo'. Poster 2 toont fabrieken met de tekst 'the earth is not for sale!'
Saul: “Dat er te weinig aan het milieu wordt gedacht, wilde ik op een wat andere manier overbrengen. Ik vind zulke serieuze affiches maar niks, dus dacht ik dat ik hem wat humoristischer kon maken en toen kwam ik hier op.” Michou: “Mijn boodschap bij het affiche is: er is geen tijd voor kortzichtigheid!”

Klimaataffiches

De leerlingen ontwierpen allemaal hun eigen affiche. Om het effect zo overtuigend mogelijk te maken moesten de leerlingen hun klimaataffiche groot in het Amsterdamse straatbeeld plaatsen. Daarvoor maakten zij foto’s van plekken in de stad. Vervolgens verwerkten de leerlingen hun affiches in de foto’s. Hiermee wilde Bart de verbeeldingskracht van de opdracht nog wat vergroten; wat als deze campagne overal in de stad te zien zou zijn, in plaats van alle andere reclame?

Bart is naar eigen zeggen enorm trots op de enthousiaste creativiteit die de leerlingen hebben tentoongespreid.

Twee afbeeldingen met kinderen in Amsterdams straatbeeld bij posters. Poster 1 toont zonnepanelen met de tekst 'Gebruik zonne-energie. Veel schoner dan fosiele brandstof. De zon schijnt toch al!'
Manuelle: “Ik heb dit affiche gemaakt omdat zonne-energie veel duurzamer is en omdat het niet slecht is voor de natuur.” Ties: “We hebben allemaal rechten, zo ook het recht op een toekomst.”
Meisje staat naast bushokje in Amsterdam bij een poster. Op de poster staan plastic flessen in de oceaan afgebeeld met de tekst 'Plastic does not belong in the OCEAN!'
Alyssa: “Ik heb dit affiche gemaakt omdat ik mensen wil vertellen dat ze minder plastic moeten gebruiken.”