
Amsterdamse eerstejaars leerlingen ontwerpen klimaataffiches
Hoe breng je klimaatverandering onder de aandacht van Amsterdammers? Daar wisten de leerlingen van de middelbare school Lumion wel raad mee. Zij ontwierpen affiches voor hun eigen klimaatcampagne. Angelino: “Ik heb dit affiche gemaakt omdat sommige mensen klimaatverandering niet serieus vinden.”

Bewustwording klimaatverandering
Naar aanleiding van de Klimaatmars 2021 en de Klimaatconferentie van Glasgow werkten de eerstejaars leerlingen aan hun eigen klimaatcampagne. Docent Bart Griffioen gaf ze de opdracht voor het vak Expressie. “Ik heb de leerlingen gevraagd om zich eerst te verdiepen in klimaatverandering. Vervolgens bedachten ze een originele boodschap en daarmee gaven ze vorm aan een pakkende slogan en krachtig beeld.”
Een van de doelen was om meer bewustwording over het thema klimaatverandering te creëren bij de leerlingen. Ze werden uitgedaagd om zelf een mening te vormen over het onderwerp en daar creatief uiting aan te geven, om zo ook meer te ontdekken over vormgeving en design.

Klimaataffiches
De leerlingen ontwierpen allemaal hun eigen affiche. Om het effect zo overtuigend mogelijk te maken moesten de leerlingen hun klimaataffiche groot in het Amsterdamse straatbeeld plaatsen. Daarvoor maakten zij foto’s van plekken in de stad. Vervolgens verwerkten de leerlingen hun affiches in de foto’s. Hiermee wilde Bart de verbeeldingskracht van de opdracht nog wat vergroten; wat als deze campagne overal in de stad te zien zou zijn, in plaats van alle andere reclame?
Bart is naar eigen zeggen enorm trots op de enthousiaste creativiteit die de leerlingen hebben tentoongespreid.

