Apollo Bedrijfsverhuizingen rijdt nu al grotendeels elektrisch

Het wagenpark van Apollo Bedrijfsverhuizingen bestaat voor het grootste deel uit elektrische bestelbussen en vrachtwagens. Directeur Meindert Meijen en zijn zoon, projectleider Tjibbe Meijen vertellen over hun ervaringen en toekomstplannen. Tjibbe: “In het begin vonden we het raar, elektrisch rijden. Maar als je eenmaal met zo’n wagen rijdt, wil je niet meer anders. Zelfs als er keuze is tussen diesel en elektrisch, pakken we liever de elektrische wagen. Het rijdt gewoon veel rustiger.”

Voor directeur Meindert Meijen, is het prettiger rijden bijvangst. Er zijn twee belangrijke redenen om over te stappen op uitstootvrij: de wens om duurzaam te ondernemen en de milieueisen vanuit de gemeente Amsterdam. Een prima ontwikkeling vindt hij. “De transportbranche geeft het goede voorbeeld als het gaat om een schonere omgeving.” De mogelijke praktische bezwaren nemen met de tijd meer en meer af. Tjibbe: “In het begin had je wagens met een actieradius van 80 kilometer. Inmiddels gaan we richting de 300 kilometer. Een rondje Randstad, ons voornaamste werkgebied, halen we dus met gemak. En als je toch moet opladen onderweg, is dat goed te doen. Dat is gewoon een kwestie van je route langs laadpunten pakken en je lunchpauze plannen tijdens het opladen.”

Samenwerking

Bij de meeste klanten van verhuisbedrijven heeft duurzaamheid (nog) niet de hoogste prioriteit. Wel bij de gemeente Amsterdam. Meindert: “We merkten zo rond 2011 al op dat het bij de volgende aanbestedingen van de gemeente meer om duurzaamheid zou gaan, dan om prijs. We hebben ons toen met verhuisbedrijven Deudekom en Aad de Wit ingeschreven op basis van zero emissie. Samen hadden we toen de grootste elektrische vloot van alle verhuizers, waardoor we de aanbesteding wonnen en de ‘huisverhuizers’ van gemeente Amsterdam werden. Daarnaast hebben we ook nog onze eigen opdrachtgevers, waaronder Waternet, het AMC en verschillende zorginstellingen.”

Visie boven geld

De aanschafkosten van een elektrische wagen zijn best hoog, vertelt Meindert Meijen “Onze eerste vrachtwagen kostte 252.000 euro. We kregen van de gemeente 40.000 euro subsidie. Bij de aanvraag van de tweede wagen was die subsidiepot al snel leeg. Maar dat hield en houdt ons niet tegen.”

Het betekent wel dat Apollo nog tot 2030 moet concurreren met verhuisbedrijven die met de veel goedkopere Euro 6-wagens rijden. Meindert: “Zij kunnen een lagere prijs aan hun klanten doorrekenen en zijn straks, als elektrisch rijden echt moet, voordeliger uit omdat de prijzen van elektrische wagens tegen die tijd vast lager zijn. Maar ik ben liever met visie bezig dan met geld. Ons wagenpark is al ver voor 2025 bijna volledig elektrisch. Dat voelt goed.”

Paradepaardje

Daarmee is Apollo Bedrijfsverhuizingen nog niet waar het op duurzaamheidsgebied wil zijn. Meindert: “We hebben acht eigen laadpalen en voorzien al voor een groot deel in onze eigen energiebehoefte met onze zonnepanelen op het dak. Maar het is frustrerend dat we na een hele zonnige dag kosten hebben om stroom terug te leveren. De komende jaren kunnen we zeker ook nog geen verzwaring op het elektriciteitsnet krijgen. Dat is wel nodig als straks alle wagens elektrisch zijn en de vraag naar energie groter wordt.”

Zijn paradepaardje is om nu onafhankelijk te worden. Met een eigen energieopslag, waarmee de wagenvloot ’s nachts kan worden opgeladen. “Dan ben je als bedrijf je eigen energieleverancier. Als het elektriciteitsnet tekort heeft, kunnen we terugleveren. Heeft het net teveel en kunnen we wat gebruiken, dan nemen we af.” Je kunt als ondernemer een boel zelf doen.

Koploper in de transitie

Ze horen het wel eens. Ondernemers die het ‘tegen die tijd’ wel zien. Die wachten met overstappen op uitstootvrij rijden tot het echt moet. “Wij hebben nu het nadeel van de hoge investeringen, maar als er straks een run is op elektrische wagens, met alle wachttijden van dien, hoeven wij niet in die race mee te doen. Over een paar jaar weten wij dat we nu goed bezig zijn.”

Koploper in de transitie zijn ze. De tegenslagen, zoals de eerdergenoemde al snel lege subsidiepot van de gemeente bij aanschaffing van de tweede elektrische wagen, wegen niet op tegen de te verwachten voordelen voor het milieu. Meindert: “De investering is hoog en het duurt lang voor je het terugverdient, want je kunt het nu dus nog niet aan al je klanten doorberekenen en de concurrent die met Euro 6 rijdt wel. Maar ik denk alleen maar: hoe lang wil je nog wachten als ondernemer?”


Hoe kan jij dit doen?

Bekijk welke mogelijke subsidies de gemeente aanbiedt
De duurzame wegwijzer helpt je op weg