Bidfood zet eerste stappen naar elektrische vloot

Bij de Amsterdamse vestiging van online horeca groothandel Bidfood - op het terrein van de Centrale Markthallen - staat de teller eind 2023 op drie elektrische vrachtwagens. De hele vloot verduurzamen is het doel, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Al heeft elektrisch rijden bij de chauffeurs inmiddels wel de voorkeur.


“Ik had wel een paar vooroordelen, ja.” Chauffeur Romke van Breest Smalenburg weet nog goed wat hij dacht toen hij anderhalf jaar geleden bij Bidfood kwam werken en de elektrische vrachtwagen op moest. “Ik dacht niet dat ik er ook maar één moment van zou genieten. Maar het moest. Ik reed erop weg en al snel merkte ik het. Je hoort geen motor! De rust die je in zo’n wagen ervaart, is geweldig.”

Enthousiast

Sander Slinger knikt. Als beheerder van het wagenpark heeft hij al jaren ervaring met de elektrische voertuigen. De vloot bestaat uit 27 voertuigen. Hij zag keer op keer de reactie van een chauffeur die voor het eerst emissieloos rijdt. “Niet iedereen staat te springen. Ze kennen het niet. Ze hebben het idee dat je voorbij de poort bij wijze spreken al weer moet opladen. Maar ik krijg ze allemaal enthousiast terug. Je hebt gewoon rust in die wagen. Het rijdt fijn.”

Prima te doen

Zelfs met de koelinstallaties aan boord, die een deel van de energie opeisen, is een rondje langs klanten in de hoofdstad prima te doen. Zonder onderweg te moeten opladen. Van Breest Smalenburg: “De actieradius is zo’n honderd kilometer. Iets minder als je flink beladen bent. De eerste rit voor lunchtijd haal je met gemak. Terug bij Bidfood zet ik ‘m aan de lader en staat er al weer een andere opgeladen wagen klaar.”

Duurder

Slinger over de toekomst: “We gaan mee in het proces van meer milieuvriendelijk ondernemen en volgen hierin graag de eisen van de gemeente. Als gezond bedrijf is dat prima te doen. Ik maak me wel zorgen of iedereen, ook de eenpitters, dat gaat lukken. Zelfs met gemeentelijke subsidie is de aanschaf van een emissieloze wagen duurder dan een diesel. Als de aanschafkosten gelijk zouden zijn, zou dat meer mensen over de streep trekken.”

Nog geen vierde

Op een vloot van zevenentwintig vrachtwagens heeft Bidfood zelf ook nog een flinke stappen te zetten. Dat zal niet van vandaag op morgen gebeuren. Slinger: “Een vierde elektrische wagen willen we wel, maar wordt tegengehouden door externe factoren. We zitten op het bedrijventerrein aan de maximale stroomafname. Daarover zijn we in gesprek met het energiebedrijf. Het is ook niet niks wat we nodig hebben. Alle wagens hebben ook nog koelinstallaties die stroom verbruiken. Daarnaast zal ook het aantal laadpalen mee moeten groeien. Hoe dan ook moeten en willen we helemaal over op uitstootvrij rijden. Dus we gaan er een oplossing voor vinden!”

Meer informatie voor ondernemers over een uitstootvrij vervoer, uitstootvrije zones, regelgeving en advies is te vinden op www.amsterdam.nl/uitstootvrijvervoer.