Donderdag 16 februari Nemo Studio workshop | Loes Damhof: 'De toekomst bestaat niet!'

Wil jij nadenken over de toekomst? Kom dan op donderdag 16 februari de bijzondere Futures Literacy Workshop in De Studio van NEMO. In de workshop 'De toekomst bestaat niet!' leert Loes Damhof je de "21th skills" van de Futures Literacy methode die door UNESCO is uitgeroepen tot dé essentiële vaardigheid die nodig is voor onze 21e eeuwse problematiek.

Nieuwe methode

Binnen de leerstoel Futures Literacy wordt onderzoek gedaan naar de manier waarop we kijken naar de toekomst. Loes Damhof introduceerde deze methode in het Nederlandse hoger onderwijs en leidt het Futures Literacy team aan de Hanzehogeschool in Groningen. Speciaal voor deze avond reist ze samen met Future Literacy expert Ramila Khafaji Zadeh af naar Amsterdam om deze nieuwe methode bij een breed publiek te introduceren.

Docent van het jaar

De naam Loes Damhof zal niet bij iedereen bekend zijn en dat is onterecht. In 2016 werd ze uitgeroepen tot Docent van het Jaar. Met de prijs van 50.000 euro, te besteden aan onderwijsvernieuwing, kon ze haar grote droom verwezenlijken. De docente van de Hanzehogeschool was altijd al bezig met nieuwe vormen van onderwijs. En met dat geld kon ze ineens haar grote belangstelling voor Futures Literacy verder ontwikkelen. Ze had die vakrichting, ontstaan in de buik van de Unesco, ontdekt via een workshop en was direct gegrepen door het belang van Futures Literacy.

Onvoorspelbare toekomst

Grof samengevat komt Futures Literacy neer op de vaardigheid om met een onvoorspelbare toekomst om te gaan. Wie zich traint in verschillende toekomstbeelden kan beter omgaan met die onzekerheid. 'Dé toekomst bestaat niet,' vertelde Loes Damhof tegen NoordZ. 'We moeten het begrip oprekken. Kijk naar iets als de klimaatverandering. Het zou het discours enorm helpen als er meer ruimte is voor andere verhalen erover, voor kritische denkers, als we meer doen dan de toekomst te voorspellen op basis van het heden en verleden.'

De docente ging met een team aan de slag en ontwikkelden Futures Literacy door tot een essentiële vaardigheid voor beleidsmakers en toekomstige 'change agents'. Inmiddels bekleedt Loes Damhof een UNESCO leerstoel, faciliteert ze trainingen en workshops wereldwijd. Met haar grote enthousiasme voor het intensieve programma Futures Literacy krijgt ze haar klaslokalen steeds goed gevuld.

Lenzen

Loes: 'Ik zei vroeger altijd: ik bereid mijn studenten voor op een toekomst die niet bestaat. Maar geen enkele toekomst bestaat natuurlijk, alleen onze beelden van de toekomst bestaan en dat zijn er heel veel! Dit betekent ook dat niemand eigenaarschap heeft over de toekomst, en dat we onmogelijk kunnen weten wat volgende generaties belangrijk vinden. En toch maken we heel veel beslissingen voor de toekomst. Maar wiens toekomst bedoelen we dan? Laten we dus zoveel mogelijk beelden oprekken en zoveel mogelijk toekomstperspectieven verzamelen. Niet omdat we dan beter kunnen anticiperen, maar juist om erachter te komen wat onze aannames zijn over de toekomst. De blinde vlekken. Wat we echt belangrijk vinden. Dit geeft veerkracht en zelfvertrouwen, vooral bij studenten. Toekomstbeelden zijn een soort van lenzen waardoor we kijken om meer te zien in het nu. Alleen dan kunnen we beter geïnformeerde beslissingen nemen en bijdragen aan de kwaliteit van onze eigen compost.'

De workshop start om 20.00 uur en duurt ongeveer 2 uur. Voorafgaand aan de activiteit kun je de tentoonstelling Energy Junkies bezoeken.