Eerste brug in Amsterdam met beton zonder cement

De Galgenveldbrug in Noord verbindt de tolhuistuin met de Badhuiskade en wordt opgeknapt met duurzaam materiaal. We hebben een nieuw soort beton gebruikt waardoor de CO2-uitstoot veel lager is dan bij traditioneel beton.

Vorig jaar werden de brugdekken al verwijderd voor groot onderhoud. Nu wordt de rest van de brug vernieuwd. We vernieuwen niet alles van de brug. De betonblokken onder water zijn nog goed en worden hergebruikt. De tussenpijlers waar het brugdek op rust, zijn opnieuw gestort. De pijlers waren flink aangetast waardoor de betonwapening al zichtbaar werd.

50% minder CO2-uitstoot

We hebben voor het storten van de tussenpijlers geopolymeerbeton gebruikt. Dit is een duurzaam alternatief voor traditioneel beton. Het beton heeft geen cement. Dit beton gaat langer mee en is het ook een stuk duurzamer dan beton met cement. Cement is in de wereld verantwoordelijk voor ongeveer zeven procent van de CO2-uitstoot. Dit geopolymeerbeton heeft een uitstoot die vijftig procent lager is.

Monument

De brug is ontworpen door architect Arthur Staal. Hij ontwierp ook het voormalige bedrijfsrestaurant van het Koninklijke Shell Laboratorium Amsterdam, tegenwoordig beter bekend als Paviljoen Tolhuistuin. De Galgenvelbrug en Paviljoen Tolhuistuin, zijn sinds begin 2022 een gemeentelijk monument.

Galgenveldbrug Renovatie

Alleen voetgangers

De monumentale brug ziet er straks hetzelfde uit als de oude brug. De enige verandering is dat fietsers na de opening in het voorjaar van 2023 geen gebruik kunnen maken van de brug. De brug is bedoeld voor voetgangers. Op de Badhuiskade worden daarom nieuwe fietsenrekken geplaatst.

Maart 2023

In maart 2023 zijn de werkzaamheden aan de brug klaar en kunnen voetgangers weer over de Galgenveldbrug naar de Tolhuistuin. Voor meer informatie kijk op Werkzaamheden Galgenveldbrug - Gemeente Amsterdam