Eerste duurzame rijschool is een feit

Amsterdam uitstootvrij in 2030, het zet ondernemers aan het denken. En steeds vaker gaan ze over tot actie. Nora Stoppelenburg (33) is er zo een. Zij gebruikte de tweede lockdown om haar plan voor een duurzame rijschool te realiseren. “Er moet echt wat gebeuren willen we de wereld schoner maken. Daar help ik graag aan mee.” Over een bijzondere onderneemster die van duurzaamheid haar handelsmerk wil maken.

Zoals de naam al doet vermoeden draait het bij Rijschool Zero om nul uitstoot. Voor de deur van haar duurzame bedrijfsruimte in Buiksloterham, de eerste circulaire wijk van Amsterdam, staat een splinternieuw elektrisch voertuigenpark: auto, motorscooter en brommer. Voor klanten die willen leren schakelen zijn er weliswaar ook nog een auto en motor op benzine beschikbaar. “Maar de toekomst is elektrisch en dus met automaat”, klinkt het vol overtuiging.

Moment om door te pakken

Eind 2019 viel haar werk als DJ door de coronamaatregelen compleet stil en moest zij het hebben van haar uren als instructeur bij een rijschool in Amstelveen. “Tijdens de eerste lockdown kreeg ik ruimte in mijn hoofd. Al langer zag ik dat er steeds meer interesse was voor de elektrische motorscooter. Een prima alternatief voor de motor, met de voordelen van de scooter.”

Ze vroeg rond in haar omgeving en al snel had ze tien geïnteresseerden voor lessen op de motorscooter. Dit was het moment om door te pakken. Ze schreef een ondernemingsplan voor de eerste duurzame rijschool van de hoofdstad, regelde de financiering en bestelde een elektrische auto, motorscooter en scooter. “Helaas zijn er voor de duurzame rijschool geen subsidies, zoals die er voor elektrische taxi’s en bestelbusjes wel zijn.” Het belemmerde haar niet om haar initiatief door te zetten en te starten met Rijschool Zero.

Elektrische motorscooter

Amsterdam moet met de uitvoering van het Actieplan Schone Lucht in 2030 uitstootvrij zijn. Een ambitieuze opgave voor de stad die jaarlijks doorgroeit in mensen en vervoersbewegingen. Verkeer en vervoer zijn de grootste vervuilers en bieden daarmee de grootste kans op het bereiken van milieu- en gezondheidswinst.

Voor Stoppelenburg was dit dan ook hèt moment voor een duurzame rijschool. “De elektrische motorscooter wordt populairder voor vervoer in en om de stad. Niet zo gek want je kunt gratis parkeren, hebt geen last van files en bent met de automaat snel en wendbaar, op de ring en in de binnenstad. Die mensen willen daar dus ook les in hebben.”

Duurzaamheid een serieuze overweging

Ze merkt dat voor steeds meer mensen duurzaamheid echt ook een serieuze overweging is. En naast de voordelen voor het milieu zien zij ook de voordelen voor de portemonnee. “In de praktijk hebben de meesten in een automaat de helft minder lessen nodig dan in een schakelauto. En met elektrisch stappen we uiteindelijk allemaal over op de automaat.”

Snellader

Het elektrisch voertuigpark is voor Stoppelenburg nog wel even puzzelen. “Met de auto kan ik drie lessen achter elkaar doen, maar dan moet hij echt wel aan de laadpaal. De snellader laadt de accu binnen een half uur weer voor tachtig procent op.” En als er op de motorscooter wordt gereden, moet ze er wel in de elektrische auto erachteraan kunnen. “Dat vraagt dus wel wat creatief inplannen van de lessen.”

Wil jij ook overstappen op elektrisch vervoer?

Als Amsterdammer heb je veel mogelijkheden om over te stappen op schoon vervoer. De Duurzame Wegwijzer toont een handig overzicht.

Check de Duurzame Wegwijzer