Verhuisbedrijf Hulshoff verduurzaamt met elektrische wagens en 3100 zonnepanelen op het dak   

Sinds 1935 verhuist Hulshof bedrijven in Amsterdam. Begonnen in de Jordaan bevinden ze zich nu na ruim 80 jaar in Amsterdam Westpoort. Innovatie vinden zij belangrijk. Zij hebben een gigantische logistieke hub langs de A5 in Amsterdam.

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

Op een grauwe donderdagmiddag spreken we Edwin de Haan, projectleider Hulshoff Verhuizingen en al 33 jaar werkzaam bij dit gemoedelijke familiebedrijf. We staan in een grote loods met rijenlange stellingen van zo'n 15 meter hoog.    

Wat gebeurt hier allemaal in deze loods?    

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

“Bedrijven laten hier hun goederen afleveren door leveranciers. Hulshoff verzamelt de goederen en bezorgt deze 1 of 2 keer per dag met elektrische vrachtwagens bij de betreffende bedrijven in de binnenstad van Amsterdam. Maar we slaan ook dingen op. We hebben een gang die we het bureaustoelenhotel noemen. Een paar honderd bureaustoelen van Booking.com staan er te wachten op hun nieuwe kantoor.”    

Transporthub en elektrisch wagenpark  

“We hebben in 2017 ons archiefbedrijfstak van de hand gedaan. Toen zaten we hierachter aan de Casablancaweg, uit dat pand moesten we vertrekken. Omdat we destijds al aan zagen komen dat gemeenten en stadskernen met milieuzones zouden gaan werken hebben we ingezet op een innovatieve en modernere manier van transport. Zo ontstond het idee voor een transporthub en een elektrisch wagenpark. Eerlijkheid gebiedt te zeggen: Zonder die uitstootvrije zones hadden we waarschijnlijk minder actief op duurzaamheid ingezet.”    

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

Opslag met zonne-energie

Op deze hub en opslag van +10.000 m2 liggen 3100 zonnepanelen. Daarmee kan Hulshoff het elektrische wagenpark bestaande uit drie vrachtwagens, een grote bestelwagen en nog een aantal personenauto’s ruim van stroom voorzien. Edwin vertelt: “Op zo’n bewolkte dag als vandaag wekken we helaas weinig op. De meeste dagen gebruiken we 30% van wat we opwekken. De rest gaat in de batterij container en alles wat nog over is gaat het net op.”    

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

Edwin laat ons drie zeecontainers aan de zijkant van het terrein zien. Dan valt ook op dat de vorm van het gebouw met de afrit van de A5 is meegebouwd.    

Overslagfunctie en uitstootvrij de stad in   

Door de ligging is Hulshoff goed te bereiken voor alle transporteurs en zo heeft het een goede overslagfunctie om de straks uitstootvrije binnenstad te bedienen. Je zou denken dat je door de actieradius van de elektrische vrachtwagens beperkt bent. Maar Hulshoff levert vrijwel alleen in de regio. “Een auto rijdt zo'n 250 kilometer op een dag, dat haal je wel. Het centrum van de stad is onze voornaamste markt. Als preferred supplier van de Hogeschool van Amsterdam en De Nederlandse Bank moesten wij wel anticiperen op de toekomst. Maar het vraagt ook wel wat van de mentaliteit van onze chauffeurs.” 

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

Onbekend maakt onbemind: elektrisch rijden is nog zeker niet de standaard in de transportbranche.  “Maar meestal als de rijders voor elektrisch gekozen hebben is het niet eens meer een alternatief: het is een oplossing. Elektrisch rijd je stiller. Het is rustiger, het is puur comfort.”  

De aanschaf van een elektrische bus  

Hulshoff probeert een voortrekker te zijn op het gebied van uitstootvrije mobiliteit. “We hopen echt anderen te enthousiasmeren dit ook zo te doen. We begrijpen ook dat het voor ZZP’ers of MKB’ers zeker niet simpel is zo'n dure bus aan te schaffen. Wij hebben vaak gebruik gemaakt van de oude subsidie DKTI. Nu heet het anders, aanZet Dit kan jij ook!”   

Is een elektrische bus duurder?  “In de aanschaf zeker. Maar dat zal wel minder worden. Als je het bekijkt over de hele looptijd is het niet duurder, de kosten van het gebruik zijn beduidend lager. Je hebt minder vaak onderhoud, hoewel dat onderhoud dan wel weer duurder uitvalt. En omdat wij onze zonnepanelen hebben is dat natuurlijk stukken goedkoper dan diesel.”    
Volgens Edwin ligt het veranderen van de bedrijfsvoering naar uitstootvrij vervoer geheel op schema. “Wij kunnen vanaf de ring A10 de stad in, als deze uitstootvrij wordt in 2025.” 

Hulshof wbraat gemeente amsterdam

Meer informatie voor ondernemers over een uitstootvrij wagenpark, uitstootvrije zones, regelgeving en advies is te vinden op: www.amsterdam.nl/uitstootvrijwagenpark